چه تنها در فکر تحصیل در مالزی باشید یا اینکه پذیرش شما در دست بررسی باشد و یا پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه های مالزی را دریافت نموده باشید، نکات ضروری در مورد ویزای دانشجویی و قوانین مرتبط با آن از مطالبی هستند که حتماً باید پیشاپیش مطالعه نمایید؛

1-      جز در مواردی که دانشجو دارای اقامت خانه دوم مالزی باشد، تحصیل تمام وقت در دانشگاه های مالزی فقط تحت  ویزای دانشجویی امکان پذیر است به این معنا که مثلاً اگر شخصی ویزای توریستی داشته باشد، قانوناً امکان تحصیل در هیچ مرکز آموزشی در مالزی را نخواهد داشت و در صورت تمایل به گذراندن دوره ای هر چند کوتاه مدت، حتماً باید ویزای خود را به ویزای تحصیلی تغییر دهد. جریان صدور ویزای تحصیلی تنها بعد از اخذ پذیرش تحصیلی در یک کالج یا دانشگاه شروع می شود و معمولاً یک ماه و نیم تا دو ماه و نیم زمان نیاز دارد.

در مورد دانشجویان اغلب کشورها لازم است که دانشجو پس از اخذ پذیرش تحصیلی تا زمان آماده شدن ویزای دانشجویی خود در اداره مهاجرت مالزی در کشورش منتظر بماند و تنها بعد از صدور ویزا می تواند وارد مالزی شود. اما شهروندان ایرانی این مزیت را دارند که پس از صدور پذیرش تحصیلی می توانند با اخذ یک ویزای سه ماهه ی عمومی بر مبنای دعوت نامه از دانشگاه به صورت توریستی وارد مالزی شوند، در دانشگاه ثبت نام کنند و تحصیل خود را اغاز کنند و همزمان روند صدور ویزای دانشجویی آنها نیز طی خواهد شد. این زمان اقامت توریستی سه ماهه معمولاً برای طی شدن روند صدور ویزا کافی است.

 

2-      به طور کلی گردش کار صدور ویزای دانشجویی در مالزی به این صورت است که پس از صدور نامه ی پذیرش از سوی دانشگاه و پرداخت هزینه های لازم از سمت دانشجو، مدارک درخواست ویزا از دانشگاه به کمیته کنترل کیفیت آموزش عالی مالزی ارسال می شود. کمیته کنترل کیفیت، مجدداً صلاحیت دانشجو را برای تحصیل در آن دوره و دانشگاه بررسی می نماید و پس از تایید نهایی پرونده را برای صدور ویزا به اداره مهاجرت مالزی می فرستد. زمانی که ویزا در اداره مهاجرت مالزی صادر شد، دانشگاه پاسپورت دانشجو را می گیرد و به اداره مهاجرت می فرستد تا ویزا در پاسپورت ثبت شود. این پروسه ی کاری حداقل یک ماه و نیم زمان نیاز دارد و گاه ممکن است تا پنج ماه نیز طول بکشد. حضور دانشجو در اداره مهاجرت یا سایر نهاد ها جز در موارد خاص به هیچ وجه الزامی نیست و گردش کار ویزا از طرف دانشگاه پیگیری و انجام می شود.

 

3-      در دانشگاه های خصوصی، در همان زمان صدور پذیرش، به محض دریافت مدارک مورد نیاز همراه با هزینه های مرتبط، درخواست ویزا به کمیته کنترل کیفیت و از آنجا به اداره مهاجرت ارسال می شود. به این ترتیب چنانچه دانشجو به موقع (مثلاً 2 ماه زود تر از ورود به مالزی) درخواست پذیرش و هزینه ها را ارائه کرده باشد، به احتمال زیاد در بدو ورود به مالزی حکم ویزای تحصیلی وی آماده خواهد بود و نیازی به اخذ ویزای عمومی و تبدیل آن به دانشجویی نخواهد داشت. اما در دانشگاه های دولتی به طور کلی تا پیش از ورود دانشجو به مالزی وثبت نام، درخواستی از دانشگاه جهت اخذ ویزای تحصیلی به اداره مهاجرت فرستاده نخواهد شد. همه ی دانشجویان دانشگاه های دولتی می بایست ابتدا با ویزای عمومی سه ماهه وارد مالزی شده و پس از حداقل یک ماه و نیم از زمان ثبت نام ویزای تحصیلی خود را دریافت نمایند.

 

4-      ویزای دانشجویی شما تحت نام کالج / دانشگاهی که در آن تحصیل می کنید و با ذکر مقطع تحصیلی و عنوان رشته صادر می شود. بنابراین صرف داشتن ویزای دانشجویی به شما اجازه و امکان تحصیل در هر رشته و دانشگاهی که خواستید را نمی دهد. چنانچه مایل به تغییر رشته باشید، باید دانشگاه / کالج را مطلع کنید تا ویزای شما را در اداره مهاجرت اصلاح نماید. چنانچه بخواهید دانشگاه / کالج تان را عوض کنید، ابتدا باید موافقت کتبی دانشگاه محل تحصیل فعلی را دریافت کنید تا دانشگاه جدید بتواند برای اخذ ویزای تحصیلی شما با نام خودش به اداره مهاجرت درخواست بدهد. ضمن اینکه جهت ابطال ویزای قبلی و صدور ویزای جدید باید حتماً یکبار از مرزهای مالزی خارج و مجددن به آن وارد شوید.

 

 

5-      طول دوره ویزاهای دانشجویی معمولاً یک ساله است و دانشجو می بایست دو ماه پیش از پایان دوره ویزا دانشگاه را جهت تمدید ویزا برای سال بعد مطلع کند. البته در موارد خاص (مثلاً شخصی که برای 3 یا 4 ماه دوره زبان به مالزی می آید) ممکن است ویزا برای شش ماه یا کمتز صادر شود. در هر حال هنگام پایان تحصیل، هر میزان که از ویزای دانشجویی باقی مانده باشد تفاوتی نمی کند و 15 روز تا یک ماه برای خروج از کشور یا ثبت نام در مقطع بعدی تحصیلی به شما مهلت داده می شود.

 

6-      ویزای دانشجویی فقط برای درس خواندن است. با ویزای دانشجویی مالزی امکان کار کردن (جز به صورت پاره وقت و به شرط موافقت دانشگاه) نخواهید داشت و این امر جرم تلقی می شود. از طرف دیگر چون لیست های حضور و غیاب کلیه ی دانشگاه ها و کالج ها به اداره مهاجرت ارسال می شود، چنانچه دانشجو بیش از 20 درصد کل زمان تحصیل خود را از کلاس غیبت کرده باشد، اداره مهاجرت برای وی اخطاریه میفرستد. اخطاریه ی چهارم در یک سال مساوی با باطل کردن ویزای دانشجویی و اخراج از مالزی خواهد بود.

 

7-      هزینه ی انجام امور ویزا برای یک دانشجو بسته به دانشگاه و مقطع تحصیلی به طور متوسط در حدود 600 تا 1000 رینگیت است. این هزینه را دانشگاه / کالج دریافت می کند.

 

8-      صدور ویزای همراه برای بستگان درجه یک (فقط همسر و فرزندان) دانشجو امکان پذیر است. البته این کار توسط دانشگاه انجام نمی شود. دانشجو می بایست پس از دریافت ویزای خود، نامه ی تاییدیه ای از دانشگاه دریافت نموده همراه با پاسپورت خود و همراهان و سایر مدارک مرتبط (ترجه شناسنامه ها، سند ازدواج) به اداره مهاجرت ببرد. هزینه صدور ویزا برای هر نفر همراه 500 رینگیت است.

 

9-      دانشجویانی که سن آنها 24 سال و بالاتر است، برای دریافت ویزای دانشجویی علاوه بر مدارک عادی (کپی گذرنامه، عکس و مدرک و ریزنمرات تحصیلی) باید یک گواهی بانکی به زبان انگلیسی با موجودی حداقل 8 میلیون تومان و یک برگه گواهی سابقه کار به زبان انگلیسی نیز برای ارسال به اداره مهاجرت به دانشگاه ارائه نمایند.

 

10-  در دوره های کارشناسی ارشد و دکترای پژوهشی که فقط نیاز به ارائه ی پایان نامه دارند، با اینکه کلاس درسی برگزار نمی شود حضور دانشجو در دانشگاه حداقل برای 12 ماه اول الزامی است. به این معنی که دانشجو نمی تواند پس از اخذ پذیرش به صورت مکاتبه با استاد پایان نامه بنویسد و فقط برای دفاعیه یا دوره های کوتاه مدت به مالزی بیاید. در این صورت ویزای دانشجویی و در پی آن پذیرش دانشگاه باطل خواهند شد.

 

11-   تمامی موارد بالا در مورد ویزای دانشجویی و نیاز به صدور آن مربوط به تحصیلات تمام وقت است. چنانچه فردی در مالزی ویزای کار یا اقامت خانه دوم داشته باشد می تواند برای تحصیل پاره وقت افدام کند که نیازی به تغییر ویزا نخواهد داشت. در غیر این صورت، دانشجویان خارجی تنها می توانند در دوره های تمام وقت و همراه با ویزای دانشجویی ثبت نام و تحصیل نمایند.